23.10.2013

Pølser i lange baner

 
 
Det ble pølser i år også
 
 
I år prøvde jeg meg også på spekepølser. Og forskjellige krydderblandinger. Noen fant jeg i kokebøker og andre fant jeg på nettet.

Pølsene lages på samme måte som jeg har skrevet om tidligere. Brukte også naturtarm til spekepølser.
Når pølser er ferdig stappet, og sørg for at det ikke er luft i. Bruk da en nål og stikk hul.
Heng pølser opp til dagen etter. I ca 20 grader. Legg de i en balje med fin salt, til dagen etter. Skyll av pølsene. Heng de til speking.

Speketiden, kommer ann på hvor store og temp.
Jeg henger de i en luftig kjeller på ca 5-6 grader. Når de har krympet i vekt ca 30% er de ferdig.

Jeg veier pølsene før jeg henger de til speking. Ikke alle, men en 4-5 stykk. Da er det lettere å følge med på når de er ferdig.

Da er det bare til å glede seg til pølsene er klare og nyte med godt øl;)

 
 
Hjemmelaget elgpølse og flatbrød

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar