21.10.2012

Pølseproduksjon

I helgen har jeg og svigermor laget pølser. Det var faktisk enklere enn jeg trodde. Jeg har fått oppskrift fra en pølsemaker, men deler den gjerne med dere.
Jeg har en jeger i huset, så jeg brukte elgkjøtt. Da vi har i overflod av dette. Men det var så enkelt, at jeg satser på å prøver meg med litt andre varanter senere.

Det anbefales at mann skal bruke spekk. Jeg brukte ikke det. Men det var noe fett i elgkjøtte jeg brukte. Og pølsene ble ikke tørre




Pølseproduksjon på kjøkkenbenken.
Utstyr og informasjon.

Kenwood kjøkkenmaskin med ”kvern og pølsehorn” er godt brukbart. Eller annen kvern.
Stavmixer kan til nød brukes. Forsiktig så deigen ikke blir for varm.

Ei god pølse forutsetter mer riktig framgangsmåte, heller enn hva du putter i den.

Du kan godt bruke kjøtt fra fryseren. Dette må du nesten tine til ”skallfrosset”, skjær bort
grope sener, men ikke feitt.
Bruker du ikke flesk eller spekk, vil du få ei tørr og smakløs pølse.
En erstatning for dette er feitt fra Lam, Elg, Hjort eller hva du har.
Smør og margarin kan ikke brukes. Forsøk med små porsjoner.

Forslag til oppskrift og framgangsmåte:
Vei og mål opp det du trenger på forhånd.
Du trenger: 3,0 kg kjøtt, 60 gram finsalt, 10 gram pepper, 3 gram muskat, 3 gram ingefær, 150 gram potetmel, 1 liter helmelk (legges i fryseren i 30 minutter)

4-5 meter svinetarm. Legges i lunket vann 2-3 timer før bruk. Deretter trekkes vannet gjennom tarmen for skylling.

3,0 kg Kjøtt fra lam, elg, hjort. Skjæres i 2-3 cm biter før det er helt opptinet.
skjær bort grope sener, men la feittet sitte på.
Sett til:
60 gram vanlig finsalt, 10 gram malt pepper, 3 gram muskatt, 3 gram ingefær.
Dette blander du godt sammen med kjøttet, før du kverner kjøttet.
Er massen for grop, kverner du en gang til.

Kjøtt og krydderblanding arbeides godt sammen til en seig masse.
Deretter spe med inntil
1 liter iskald helmelk, som du deler på 3 speinger,
Hvor du arbeider med massen mellom hver speing. Før siste speing tilsetter du
150 gram potetmel som blandes godt inn i pølsemassen (farsen)
DET ER MEGET VIKTIG AT KJØTTET OG MELKA ER KALD, GJERNE NED MØT FRYSEPUNKTET UNDER BEARBEIDELSEN.
Får du fettbelegg på hendene eller i bollen du blander i skyldes dette at
saltet ikke er godt nok iblandet før speing, blandingen er for varm, eller at du sper for fort.


Stopp ut pølsefarsen i tarmen ikke for hard. Tvinnes og knyt igjen endene.
Blir det mye luft i tarmen kan du stikke bitte små hull med ei nål og klemme ut lufta.

Pølsene kan trekkes i 80 graders vann i ca. 20 minutter, eller steikes ved svak varme inntil den blir hard.
Pølsene kan fryses rå eller kokt.
Dette blir urøkte pølser. Røkte pølser krever andre hjelpestoffer og utstyr.

Pølsetarm får du kjøpt i slakterforretninger. De fleste Meny butikker skaffer også for deg.

Lykke til

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar